Sökmotoroptimering

Om du optimerar din hemsida för sökmotorerna så kommer den att börja synas när folk söker på Google eller någon annan sökmotor. Det här gör såklart att din hemsida får betydligt fler besökare och om du har en produkt du vill sälja ökar du även din försäljning. Sökmotoroptimering (SEO) är en hel vetenskap och det har skrivits tjocka böcker i ämnet, men trots det är det inte speciellt svårt att lära sig grunderna. Nu ska vi lära dig dessa grunder, dels hur du sökmotoroptimerar själva hemsidan (On Page SEO) och dels hur du påverkar sidans placering med åtgärder utanför själva hemsidan (OFF Page SEO.

Sökmotoroptimering på hemsidan

  1. Domännamn. Om du säljer en produkt inom en viss nisch eller om din hemsida handlar om ett visst ämne kan det vara bra att ha med det viktigaste nyckelordet i domännamnet, trots att det numera inte har lika stor betydelse som det hade förr. Om du vill skapa ett starkt varumärke och vill att webbadressen ska sticka ut bör du använda ett unikt domännamn.
  2. Titlarna på dina undersidor bör vara korta och koncisa samt innehålla sidans viktigaste nyckelord. Titeln bör beskriva vad sidan handlar om.
  3. Även rubrikerna och underrubrikerna bör tydligt visa vad texten under rubriken handlar om. Se till att huvudrubriker har en h2-tagg och underrubriker en h3-tagg.
  4. Du bör skriva en kort och koncis beskrivning som tydligt visar vad sidan handlar om, denna beskrivning kommer i bästa fall synas under den din länk som dyker upp på Google. Om du har gjort din hemsida med WordPress kan du exempelvis skapa metabeskrivningar med tillägg som All in One SEO Pack eller SEO Ultimate, annars kan du lägga in denna HTML-kod på sidan: <meta name=”description” content=”A description of the page” />
  5. Det tvistas lite om hur stor betydelse metataggarna numera har men det är ändå bra att placara taggar över de viktigaste sökorden på sidan. De kan du lägga till direkt i kontrollpanelen om du använder WordPress.
  6. URL-struktur. Se till att webbadresserna till dina undersidor är välstrukturerade. De bör inte se ut så här: www.domannman.se/?p123, utan så här: www.domännamn.se/titel eller www.domännamn/sidans kategori/titel. Om du använder dig av WordPress är det bara att gå in på inställningar -> permalänkar och fixa med URL-strukturen.
  7. Innehåll. Du bör ha ett välskrivet och läsvänligt innehåll utan en massa stavfel och dålig grammatik, det gillar både dina besökare och Google. Naturligtvis bör du se till att texten är något SEO-anpassad, det vill säga innehåller dina viktigaste sökord och sökordkombinationer, utan att texten försämras. Däremot bör du vara försiktig med att proppa texten full med sökord för sånt gör att besökaren tappar intresset och att Google kan straffa din sajt.

Off Page SEO

Off Page SEO, sökmotoroptimering utanför hemsidan, brukar vara ännu viktigare än On Page SEO. Med bra Off Page SEO rankar du inte bara högre på Google tack vare de länkar du får till din sajt (eftersom länkar är ett tecken på hur populär din sajt är), det gör också att du får fler besökare till din sajt. Nu ska vi på internetmarknadsforing.se ge dig några tips på hur du får fler besökare med On Page SEO.

  1. Om du har flera hemsidor som behandlar liknande ämnen kan du länka dem till din huvudsajt, men om du gör det bör du ha två saker i åtanke: 1) Se helst till att de har olika IP-nummer. Om du använder dig av webbhotell bör de alltså ligga på olika webbhotell. 2) Överdriv inte genom skapa en massa struntsajter som du länkar ifrån för sånt har Google börjat upptäcka och om de ser att du gör så kommer din hemsida att straffas och upphöra att synas på Google.
  2. Blogga på din egen blogg eller andras bloggar. Det gör att du kan få in besökare till din hemsida den vägen och om du bloggar på en tung sajt och länkar till din egen sajt gynnas den av sökmotorerna.
  3. Tipsa om din sajt på relaterade forum om man får göra det.
  4. Skapa en Facebooksida för din sajt eller ditt företag.